Zerd├╝┼čtilik veya sistemli hedefi belli din..

Zerd├╝┼čtilik denilince Gathalar’da ┼čekillenen sistem kastedilir.. Bunu ├Âncelikle kaydedelim..

Ben Zerd├╝┼čtilik ve giderek K├╝rdistan’daki mitolojik e─čilimleri 23 y─▒ldan beridir ara┼čt─▒r─▒yor ve neredeyse her ad─▒mda yeniden d├╝┼č├╝n├╝yorum. Daha ├Ânce ├Â─črendiklerimi ├žo─ču kez takviye ediyor, ama yine de fazla seyrek olmamacas─▒na, yepyeni ve daha ├Ânce ├Â─črendiklerimi g├Âzden ge├žirmemi emreden bulgular─▒ beynime nak┼č etmek durumunda kal─▒yorum.

Erdo─čan gibi ezbercilerin anlayamayacaklar─▒, pastoral ve yar─▒ pastoral d├Ânemden beri her d├Âneme ─▒┼č─▒k tutan Zerd├╝┼čt ├Â─čretisi’nin, ├Â─čreti olarak hala diri oldu─čudur. S├Âz konusu g├╝├žl├╝ ├Â─čreti K├╝rdistani karekterinden dolay─▒ AKP Fa┼čizmi’nin stratejistleri taraf─▒ndan hedef al─▒n─▒yor, k├╝├ž├╝msenmeye ├žal─▒┼č─▒l─▒yor. Ama├ž K├╝rtler’i ge├žmi┼člerine d├╝┼čman etmek, onlar─▒ tarihlerinden, k├╝lt├╝rlerinden kopararak, tabir caizse ├ž─▒r─▒l├ž─▒plak orta yerde b─▒rakmakt─▒r. Bu gerici g├╝ruh,esmekte olan ─░slamist r├╝zgar─▒ da arkalar─▒na alm─▒┼č bir vaziyette y├╝r├╝yor, h─▒rlay─▒p g├╝rlemekte pek acleci davran─▒yorlar.

Peki, Zerd├╝┼čtizm ger├žekten vaktini, k├╝lt├╝r d├╝zeyinde de olsa doldurmu┼č mudur? Biraz buna bakal─▒m..

Zerd├╝┼čtizm hakk─▒nda bilinmeyen, yanl─▒┼č ifade edilen ├žok ┼čey var.. Bunlar─▒n ├Ânemlilerini ┼č├Âyle s─▒ralayabiliriz:

-Zerd├╝┼čtizm, Ortado─ču’nun di─čer dinlerinin aksine, eklektik de─čil, kendi i├žinde b├╝t├╝nl├╝kl├╝ bir ├Â─čretidir. Mesela Yahudilik, Hristiyanl─▒k ve ─░slamiyet; ├╝├ž├╝ de bir Zagros uygarl─▒─č─▒ olan Sumerler’in “Tufan”la ilgili yaz─▒l─▒ metinlerindeki baz─▒ “sat─▒rlar─▒” biraz de─či┼čtirerek Noaks ark, Nuh’un Gemisi gibi bir menkibeyi ayr─▒ ayr─▒ yaratm─▒┼č, kendi metinlerine eklemi┼člerdir. Belki S├╝mer lerin “tufan metni” bir S├╝merli peygambere inmi┼čtir├ž Bilemeyiz. Fakat elimizdeki ger├že─či de biz kulak ard─▒ edemeyiz. (bu arada kaydedeyim; S├╝mer Dili’nde kullan─▒lan 90 c─▒var─▒nda kelime’nin bug├╝n├╝n K├╝rt├žesinde neredeyse aynen kullan─▒ld─▒─č─▒n─▒ saptad─▒m. Bana k├╝f├╝r eden dil bilimcilere ithaf olunur). Akl-─▒ evvel baz─▒ “ara┼čt─▒rmac─▒ din adamlar─▒” bu menkibeye o kadar inanm─▒┼člard─▒r ki, s├Âz konusu gemiyi A─čr─▒’n─▒n eteklerinde veya Cudi Da─č─▒’nda aray─▒p durmaktad─▒rlar. Bunun gibi pek al─▒nt─▒ da Grek Logos’undan veya M─▒s─▒r Mitolojisi’nden de al─▒nm─▒┼čt─▒r.

-Zerd├╝┼čtizm’de ─░nsanlar ve hayvanlar merkezi bir al─▒rlar. ├ľzellikle zeka sahibi insanlar iyilik ve k├Ât├╝l├╝kleri ile bu din taraf─▒ndan mercak alt─▒na al─▒nm─▒┼člard─▒r. ─░nsan, Tanr─▒dan ba─č─▒ms─▒zd─▒r. Yapaca─č─▒ her ┼čeye kendisi karar verir. K├Ât├╝ g├╝├žle i┼čbirli─či yapmak ve iyinin takip├žisi olmak onun takdirine kalm─▒┼čt─▒r. Zerd├╝┼čtizm’de tanr─▒dan sadece arkada┼č├ža istekte bulunulur. Her s─▒k─▒┼čt─▒k├ža dualarla isteklerde bulunmak ge├žersizdir. Kar┼č─▒la┼č─▒lan g├╝├žl├╝klerden ├ž─▒k─▒┼č yolunu insan─▒n kendisi bulmak zorundad─▒r. ─░nsan K├Ât├╝ ile m├╝cadelede ciddi bir ├Âznedir.

-Zerd├╝┼čt Dini ASLA BARI┼×├çI DE─×─░LD─░R! Bu dinin ruhunda devrimci bir kavga hakimdir. “K├Ât├╝ ile uzla┼čmay─▒n!”, “K├Ât├╝ ile sava┼č─▒n” diyen bir dindir bu. Zerd├╝┼čt’e g├Âre kavga heryede vard─▒r ve zorunludur. G├Âkteki y─▒ld─▒zlar kendi d├╝zenleri i├žin s├╝rekli bir sava┼č halindedirler (B├╝y├╝k Kosmos). Ger├žekte de yanl─▒┼č olarak “yer├žekimi” denilen b├╝z├╝┼čt├╝r├╝c├╝ d─▒┼č bask─▒ya kar┼č─▒ i├ž direni┼č odaklar─▒ yok olmay─▒ engeller. Toplum i├žinde de hakim s─▒n─▒flara kar┼č─▒ ├╝reticilerin kifayetsiz direni┼či vard─▒r. Ferdin kendisinde de i├žte bir m├╝cadele vard─▒r. Ki┼činin k├Ât├╝ yan─▒ ile iyi yan─▒ s├╝rekli bir m├╝cadele halindedir (K├╝├ž├╝k Kosmos). Bir b├╝t├╝n halinde ele al─▒nd─▒─č─▒nda canl─▒lar ya┼čamak i├žin biribirleri ├Âld├╝r├╝p yerken, Av sahalar─▒ i├žin kavgalar verilirken nas─▒l bar─▒┼č├ž─▒l─▒ktan bahsedilir.

Di─čer dinlerde de ┼čiddet vard─▒r. Fakat onlardaki ┼čiddetin karekteri de─či┼čiktir. Tewrat’ta ┼čiddet ─▒rk├ž─▒ bir ┼čiddettir. Bu kitapta en bariz ┼čiddet anlat─▒m─▒n─▒ ve sebebini Tesniye “sure”sinde buluruz. ┼×├Âyle der: “Rab b├╝t├╝n milletleri ├Ân├╝n├╝zden kovacak ve sizden b├╝y├╝k ve kuvvetli milletlerin m├╝lk├╝n├╝ alacaks─▒n─▒z. Ayak taban─▒n─▒z─▒n bast─▒─č─▒ yer sizin olacak.” En tipik ─▒rk├ž─▒l─▒k budur..

─░slam’da ┼čiddet Allah’─▒ inkar edenlere kar┼č─▒ uygulan─▒r. Onlar k─▒l─▒├žtan ge├žirilir Bakara’dan tutun tevbe suresine, oradan Nisa’ya, Maide’den Nur suresine kadar pek ├žok surede M├╝┼čriklere, “─░ffetsiz” farz edilen kad─▒nlara ┼čiddet uygulamak mecburidir.. Dolay─▒s─▒ ile ─░slam’da da bar─▒┼č├ž─▒l─▒k lafta kal─▒r.

─░ncil’in yaz─▒l─▒ metninde fiili ┼čiddet yoktur. Hatta “sana bir tokat atana ├Âb├╝r yana─č─▒n─▒ d├Ân” ┼čeklinde ifadeler de yer al─▒r. Ama Hristiyanl─▒─č─▒n fiilinde b├╝y├╝k bir kad─▒n d├╝┼čmanl─▒─č─▒, engizisyon mahkemelerinin tekelindeki i┼čkence ve zorla hristiyanla┼čt─▒rma vard─▒r. Kad─▒nlara kar┼č─▒ “cad─▒ av─▒” bunun tipik misallerindendir. Hristiyanlar─▒n i├ž mezheb ├žeki┼čmelerinde bile milyonlarca insan─▒n ├Âld├╝r├╝ld├╝─č├╝ bilinir (├ľzellikle Katolik-Ortodoks Sava┼člar─▒nda). Oysa bu din zay─▒flar─▒n ve k├Âlelerin dini olarak ortaya ├ž─▒km─▒┼čt─▒.

-Zerd├╝┼čt Dini’nde di┼če di┼č bir s─▒n─▒fsal m├╝cadele s├Âz konusudur. Bu, birey taraf─▒ndan al─▒nan tav─▒r hem m├╝cadelenin kazan─▒lmas─▒ konusunda, hem de bireyin ├Âl├╝mden sonraki gelece─či a├ž─▒s─▒ndan belirleyicidir. B├Âylesine adil bir g├Ârevlendirme hangi dinde var, merak ediyorum. K─▒sacas─▒ Zerd├╝┼čtizm’de hedef somuttur, e─čer zafer kazan─▒lacaksa somut bir sava┼čla kazan─▒lacakt─▒r.

Zerd├╝┼čtizmde iki g├╝├ž ├žarp─▒┼č─▒r. Birinci g├╝├ž ├╝reticilerden olu┼čur. Bunlar─▒n g├Ârevi emeklerinin ├╝r├╝n├╝ olan tar─▒msal ve hayvanc─▒l─▒k alan─▒ndaki kazan├žlar─▒n─▒ savunmakt─▒r. ├ťreticilerin kar┼č─▒s─▒nda devlet makinas─▒n─▒ elinde tutan Kavalar ve Karapanlard─▒r. Kavalar k├╝├ž├╝k prenslerdir (Feodal Bey). Karapanlar ise bu prenslerle her alanda i┼čbirli─či yapan rahiplerdir (zaman─▒m─▒z─▒n ┼čeyhleri). Bunlar zor kullanarak s─▒─č─▒rlara, ┼čaraba, tah─▒llara el koyarlar. Hayvanlar─▒ ├╝reticilerin bak─▒┼člar─▒ aras─▒nda tanr─▒lara kurban eder ve ┼čarapla (Homa ile) birlikte yer i├žerlerdi.

Bu b├╝y├╝k adaletsizlik, ilk gen├žlik y─▒llar─▒ndan ittibaren Zerd├╝┼čt’├╝n yok etmek istedi─či bir adaletsizliktir. Bu konu a├ž─▒ld─▒─č─▒nda daha ├žok ┼čeyler yaz─▒lmas─▒ gerekir ve Gathalar’dan al─▒nt─▒lar yap─▒larak daha somut bir anlat─▒ma kavu┼čturulabilir...

-Zerd├╝┼čt’├╝n kulland─▒─č─▒ mant─▒k diyalektik mant─▒kt─▒r. Bu mant─▒k onun b├╝t├╝n ├ž├Âz├╝mlemelerine hakimdir. Ufak bir misal vererek konuyu ge├žmek zorunday─▒m (makalenin uzamamas─▒ i├žin):

┼×unu iyi kavrayarak okuyunuz; Yasna 30...

3. Evet bunlar iki temel g├╝├žt├╝rler (ruhturlar), ki bunlar kendilerini ikiz (z─▒t ikizler imi┼čler gibi) a├ž─▒─ča vururlar; d├╝┼č├╝ncede, s├Âzde ve eylemde; ─░yi ve K├Ât├╝ (z─▒tlar─▒n birli─či). Ak─▒ll─▒ olan, bu iki g├╝├ž aras─▒nda bir defada do─čruyu se├žer, ahmak (ise onu) de─čil.

4. Ne zaman ki bu iki g├╝├ž ezelde (ba┼člang─▒├žta) bir araya geldi, hayat ve hayat olmayan─▒ yaratt─▒lar (z─▒tlar─▒n m├╝cadelesi). En nihayetinde (├Âl├╝mden sonra) K├Ât├╝ Hayat Yalan’─▒n takip├žileri i├žin olacakt─▒r, fakat En ─░yi D├╝┼č├╝nce (cennet) imanl─▒lar i├žindir.

Bu kadar ─▒┼č─▒k sa├žan 3000 y─▒ll─▒k ba┼čka bir metin var m─▒d─▒r ┼č├Âyle bir d├╝┼č├╝n├╝n..

2012-07-24

A Sirac Kekuyon

Not: AKP’nin se├žece─či en se├žkin bilim adamlar─▒ ile isterlerse kitle ├Ân├╝nde, isterlerse bu S─░TE’de tart─▒┼čmaya haz─▒r─▒m.. Ama nedere onlarda bu cesaret.. S─▒kar biraz..