K├╝rt Halk─▒, T├╝rk Devletleri’ne (Osmanl─▒ ve uyduruk T├╝rkiye’ye) asla iradesini teslim etmedi

T├╝rk Devleti Mustafa Kemal’den beri K├╝rdistan’da inan─▒lmaz bir fa┼čizan t─▒rman─▒┼č sergilemi┼čtir. Bu t─▒rman─▒┼č 1980 Darbesi sonras─▒ tam bir beyaz soyk─▒r─▒ma d├Ân├╝┼čm├╝┼čt├╝r.

B├╝t├╝n s├Âm├╝rgeci devletler, eme─či s├Âm├╝rd├╝kleri, halklar─▒n onurlar─▒ ile pervas─▒zca oynad─▒klar─▒, yerlileri yok sayd─▒klar─▒, a┼ča─č─▒lad─▒klar─▒ i├žin i─čren├žtirler. Bir zamanlar─▒n imparatorluklar─▒, i┼čgal ettikleri ├╝lkelerin insanlar─▒n─▒ eze eze sindirdiler, k├Âlele┼čtirdiler ve iliklerine kadar s├Âm├╝r├╝p ├ž├Âpe att─▒lar. D├╝┼č├╝n├╝n neolithic ├ža─čdan beri d├╝nya uygarl─▒─č─▒n─▒n temellerini atan y├Ârelerinden biri olan Hindustan Halk─▒, soysuz ─░ngilizlere “sahip” diye hitap etmek zorunda b─▒rak─▒lm─▒┼čt─▒. Ben s├Âm├╝rgeci g├╝├žleri hep “uygarl─▒k yutan makina” olarak g├Âr├╝r├╝m. S├Âm├╝rgecinin uymak zorunda oldu─ču bir uluslararas─▒ hukuk yoktur. Kurulan b├╝t├╝n uluslararas─▒ kurumlar hep s├Âm├╝rgecilerin de─čirmenine su ta┼č─▒m─▒┼člard─▒r. ─░┼čte Milletler Cemiyeti, i┼čte Birle┼čmi┼č Milletler ├ľrg├╝t├╝..

├çin’in eski lideri, s├Âzde “kom├╝nist” Mao, “B├╝y├╝k milletler k├╝├ž├╝kler aleyhine (toprak a├ž─▒s─▒ndan) b├╝y├╝me hakk─▒na sahiptirler” demi┼č ve Tibet’i yutmu┼čtu.. Araplar “─░slam’─▒n k─▒l─▒c─▒”n─▒ kullanarak Kuzey Afrika’daki Kipt├«ler’i (Egiptis) yutarak asmile etmi┼č, b├╝y├╝k M─▒s─▒r Uygarl─▒─č─▒’n─▒ ve ├Ânasyada ├Âzellikle K├╝rt uygarl─▒─č─▒n─▒ tarihten silmi┼člerdi. “─░slam’─▒n k─▒l─▒c─▒” Araplar ayn─▒ ┼čeyi Osmanl─▒’dan ├Ânce Anadolu’da, Suriye’de, bug├╝n “Irak” ad─▒ verilen uyduruk devlette de tekrarlam─▒┼člard─▒. Berberiler hala hak talebi ile m├╝cadele etmiyorlar m─▒ (el-Mehdi’nin Fas’taki direni┼čini okuyunuz)? K├╝rdistan’da “─░slam” ad─▒ alt─▒nda ger├žekle┼čtirilen zul├╝m, yaz─▒l─▒ olmayan edebiyatla zaman─▒m─▒za kadar ta┼č─▒nd─▒.

Anglo saksonlar ve ─░berikliler (─░spanyollar ve Portekizliler) Amerikay─▒ bir ba┼čtan bir ba┼ča kan g├Âl├╝ne ├ževirmediler mi? Orada bir denge halinde ya┼čayan insanlar─▒n k├Âk├╝n├╝ kaz─▒d─▒lar. Ama ard─▒ndan kendileri hakl─▒ g├Âsteren kitaplar, ├žocuk romanlar─▒ ve western filmlerle insanlar─▒n kafalar─▒n─▒ kar─▒┼čt─▒rd─▒lar.

Fakat benim g├Ârd├╝─č├╝m kadar─▒ ile Ortado─ču’ya ├çin’den gelmi┼č olan T├╝rkler kadar zalim, f─▒rsat├ž─▒, kirli, inkarc─▒ bir ba┼čka s├Âm├╝rgeci yoktur. S├Âm├╝rgele┼čtirdikleri sekiz ulusu yutmu┼č, yok veya asimile etmi┼č, K├╝rdistan’─▒ ise hi├ž bir hakl─▒ gerek├žeye dayanmadan ilhak etmi┼člerdir.

Bunda tarihin ak─▒┼č─▒ boyunca K├╝rt ├ľnderleri’nin t├╝m├╝n├╝n teslimiyet├ži bir “ger├žek├žili─če soyunmalar─▒” ├Ânemli rol oynam─▒┼čt─▒r. K├╝rt ├ľnderleri e─čer Libyal─▒ ├ľmer Muxtar gibi, Marockolu el-Mahdi gibi davranm─▒┼č olsalard─▒ yine de as─▒lmak suretiyle idam edileceklerdi. Ama b─▒rakt─▒klar─▒ miras, “zay─▒f olduklar─▒n─▒, yenilebileceklerini bile bile ├Âl├╝me merhaba” demek olacakt─▒. O kahrolas─▒ feodal yap─▒m─▒z ve ona ba─čl─▒ olarak biribirimizin bo─čaz─▒na sar─▒lmam─▒z Neolithic ├ça─č’dan beri de─či┼čmez karekterimiz olmu┼čtur. Bundan dolay─▒ Asya Tipi ├ťretim Bi├žimi’nin ├╝r├╝n├╝ yap─▒s─▒ ile T├╝rk talanc─▒l─▒─č─▒ muvaffak olmu┼č, d├╝nya uygarl─▒─č─▒na be┼čiklik eden yurdumuzu ba┼čta Araplar olmak ├╝zere pek├žok talanc─▒ imparatorlar i┼čgal etmi┼člerdir. K├╝rd’├╝ yenilgiye mahkum eden bu feodal kafa, modern ├ža─čdaki partilere de yans─▒m─▒┼č bulunuyor. YNK-PDK ayr─▒┼čmas─▒ ideolojik mi, feodal ayr─▒ durma m─▒ siz karar verin..

Evet, feodal kafan─▒n yaratt─▒─č─▒ y─▒k─▒m─▒n en bariz ├Ârne─či olan ve 1514’te cereyan eden ─░ran ile Osmanl─▒ ┼×ah ve Padi┼čahlar─▒’n─▒n kar┼č─▒la┼čmas─▒ hakk─▒nda ├žok ┼čey yaz─▒ld─▒, ├žizildi. Fakat bu sava┼čtan ├Ânce s─▒n─▒r─▒n her iki taraf─▒nda, ba┼čta feodal Beyler olmak ├╝zere K├╝rt Halk kitlelerine kar┼č─▒ uygulanan a┼ča─č─▒l─▒k bir zul├╝m vard─▒. ┼×ah ─░smail en a┼ča─č─▒s─▒ndan 11 K├╝rt feodal beyini s─▒rf S├╝n’i olduklar─▒ i├žin zindana kapatm─▒┼čt─▒. Osmanl─▒’n─▒n “Gaddar Selim” adl─▒ padi┼čah─▒ ise ┼×eyh├╝l-─░slam Nurettin el-Hamza’n─▒n 1512 de haz─▒rlad─▒─č─▒ fetvay─▒ y├╝r├╝rl├╝─če koydu. Bu fetvada, k─▒z─▒lba┼člar k├ófir ve dinsiz olarak tan─▒mlanm─▒┼č, onlar─▒ ├Âld├╝rmenin vacip ve farz oldu─čunu s├Âylenmi┼čti m├╝h├╝r alt─▒na alm─▒┼čt─▒. Sonu├žta en a┼ča─č─▒s─▒ndan 40 Bin k─▒z─▒lba┼č K├╝rt katledildi.

Ama yine de ─░dris-i Bitlisi’nin Sultan Selim’e onaylatt─▒─č─▒ antla┼čma K├ťRD─░STAN’IN ─░LHAKI ANLAMINA GELEN B─░R TEK C├ťMLE ─░├çERM─░YORDU.

Bu belgede;

-K├╝rdistan Beylikleri ili┼čkilerinde ve i├ži┼člerinde tamamen ba─č─▒ms─▒z olacaklard─▒.

-Osmanl─▒ ─░mparatorlar─▒ ─░slam’─▒n koruyucular─▒ say─▒ld─▒klar─▒ndan, ─░slam’─▒n birli─činin (S├╝n’ilerin birli─činin) temsilcileri olduklar─▒ndan onlara biat edilecekti..

-Osmanl─▒ ─░mparatorlar─▒’n─▒n Do─ču seferlerinde K├╝rt Beyleri onlar─▒ para ve asker vererek destekleyeceklerdi.

Selim’in yerine padi┼čah olan o─člu S├╝leyman bu belgeyi tan─▒mama e─čilimindeydi. Bunun i├žin K├╝rdistan’a sald─▒rd─▒, ama ummad─▒─č─▒ bir yenilgi alarak Selim’i┼čn belgesinin bir benzerini yay─▒nlad─▒. Ayn─▒ belgeye ba─čl─▒l─▒k 1840’da da teyit edilmi┼čti.

1806’ya geldi─čimizde Osmanl─▒ ─░mparatorlu─ču’nun y─▒k─▒lmaya y├╝z tuttu─ču g├╝nlere var─▒r─▒z. Bu tarihi ba┼člang─▒├ž olarak al─▒rsak, T├╝rkler’in ├╝lkemizi par├ža par├ža yutmaya ├žal─▒┼čt─▒─č─▒, buna kar┼č─▒ direni┼člerin sergilendi─či g├╝nleri g├Âr├╝r├╝z. Nerede t├╝m├╝ i├ž ihanet y├╝z├╝nden yenilgiye u─črayan bu direni┼člerin hi├ž biri “teslim antla┼čmas─▒” ile sonu├žlanmam─▒┼čt─▒r. K─▒sacas─▒ 1514 iradesi hukuki a├ž─▒dan hala ge├žerlidir. E─čer bir g├╝n uluslararas─▒ hukuk ge├žerli olursa K├╝rdistan’─▒n mevcut devlet ├žer├ževesini tan─▒mamas─▒ K├╝rt ─░nsan─▒’n─▒n en tabii hakk─▒d─▒r.

Fakat biz ┼čunu unutmuyoruz: Uluslararas─▒ ili┼čkilerde tek ge├žerli kural g├╝├žt├╝r, g├╝├žl├╝l├╝kt├╝r. ┼×u anda bu k├Âpr├╝den ge├žiyoruz, ama “ay─▒ya day─▒” deme ┼čans─▒ olmadan..

2011-10-04

A Sirac Kekuyon